Verzekeraar Nationale-Nederlanden heeft zeker honderden en mogelijk duizenden politieambtenaren met een woekerpolis een veel hogere compensatie gegeven dan honderdduizenden andere klanten met een soortgelijke beleggingsverzekering.
Dat gebeurde in 2011 via een geheimgehouden compensatieregeling die de verzekeraar met de Nederlandse Politiebond sloot. Agenten kregen zo gemiddeld duizenden euro’s meer, zo stellen de Consumentenbond en claimorganisatie Wakkerpolis dinsdag na onderzoek.
“De handelwijze van Nationale-Nederlanden tart ieder rechtsgevoel”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. “Honderdduizenden consumenten zijn door NN afgescheept met geen of een schamele compensatie. Een groep politieambtenaren krijgt achter de rug van de rest van de klanten om echter wel waar ze recht op hebben. NN creëert zo een enorme rechtsongelijkheid. Dat is onacceptabel.”
De Consumentenbond en Wakkerpolis zeggen dat de schikking in 2011 is bereikt, nadat de verzekeraar eind 2008 een voor al haar klanten geldende en veel minder gunstige compensatieregeling sloot. De afspraken die NN met de politie maakte zijn niet gedeeld met de ongeveer 500.000 overige klanten die dezelfde NN-polissen hadden, aldus de Consumentenbond en Wakkerpolis.
Speciale behandeling woekerpolis politieambtenaren?
“De schikking met de politie bevestigt dat klanten van NN recht hebben op veel meer compensatie dan ze tot nu toe hebben gekregen”, aldus Adriaan de Gier, advocaat van Wakkerpolis. “Wakkerpolis bereidt sinds begin dit jaar samen met de Consumentenbond een collectieve claimprocedure tegen Nationale-Nederlanden voor. Deze ongelijke behandeling zal daarin zeker aan bod komen.”
De Consumentenbond wil al langer dat verzekeraars de vergoeding van al hun klanten aanvullen. Omdat ze dat weigeren, vraagt de Consumentenbond de minister van Financiën een onafhankelijke commissie in te stellen die een aanbeveling doet voor een reeks aanvullende compensatieregelingen.
De schadevergoeding voor de politieambtenaren komt erop neer dat de verliesgevende woekerpolissen begin 2011 door Nationale-Nederlanden zijn aangevuld tot 115 tot 120 procent van de betaalde inleg, aldus de Consumentenbond.
Nationale-Nederlanden: compensatie politie wegens fouten
De Consumentenbond suggereert ten onrechte dat een groep politieambtenaren met een woekerpolis een betere compensatieregeling heeft gehad dan andere klanten, zei een woordvoerster van Nationale-Nederlanden woensdag in een reactie.
Volgens de woordvoerster besloot Nationale-Nederlanden tot een schikking omdat ,,er door ons fouten waren gemaakt''. Die betroffen ,,onhandige uitspraken'' van een toenmalige medewerker van Nationale-Nederlanden en de tussenpersoon ,,over de verwachte opbrengsten'' van de beleggingsverzekeringen. De vergelijking met de compensatieregeling die de verzekeraar trof met alle andere klanten gaat volgens haar mank. ,,Dit is een apart geval.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl